به تک نیاز خوش آمدید

خدمات آب بندی استخر و آب بندی بام و نما

ارتقاء سطح خدمات در حوزه آب بندی و سیل کردن بتن و حفاظت از خوردگی فلزات  از مواردی هستند که به اهداف اصلی شرکت ها و مجموعه های مختلفی در کشورمان تبدیل شده است.
شرکت فرا صنعت سیمین جهت ارائه خدمات یکپارچه در این حوزه علاوه بر ارائه این خدمات در زمینه ارائه خدمات تامین تجهیزات و مصالح مورد نیاز نیز فعالیت مینماید که همین موضوع این شرکت را از مجموعه های دیگر متمایز مینماید.

حوزه کاری آب بندی به سه بخش اصلی تقسیم میشود که در ادامه به تشریح آنها میپردازیم.

  • آب بندی ساختمان

  • آب بندی راه ها و جاده های شهری

    • آب بندی تونل
      آب بندی پل
  • آب بندی سازه های شهری

    • آب بندی سازه های بتنی
      آب بندی مخازن آب

آب بندی ساختمان

آب بندی بتن ها یک اصل مهم در ساخت و سازهای جدید است. ساختمان سازی این روزها با روش های نوین و مصالح پیشرفته تری انجام می گیرد.

یکی از بهترین مصالح ساختمانی استفاده از بتن است که در بسیاری از بناهای امروزه استفاده شده است. در واقع بتن یکی از پرکاربردترین و پر مصرف‌ترین مصالح ساختمان سازی در ساخت سازه‌های بتنی است. از این رو آب‌ بندی سازه‌های بتنی از سه جهت بهره برداری، پایداری و زیبایی بسیار مهم است. هر چند بتن جزو مقاوم ترین مصالح ساختمان سازی محسوب می شود اما با توجه به ماهیت بتن ها و خاصیت نفوذ پذیری آنها، برای پایداری و مقاوت آن در برابر حوادث پیش بینی نشده نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

آب‌‌بندی بتن ها در ساختمان و تمامی سازه های بتنی بهترین و مهمترین راهکار برای حفظ بتن در برابر حوادث ناشی از نفوذ آب های محیط است.

 

آب بندی ساختمان

 هر بخش به صورت مجزا یک سازه بتنی محسوب می شود که با توجه به شرایط نیاز به آب‌بندی و عایق کاری دارد.
زمانی که تصمیم به آب‌بندی بتن ها در بخش های مختلف ساختمان گرفتید، باید مواردی مثل: نقشه لوله کشی ها، طبقه ساختمان، محیط جغرافیایی، نقشه زیست محیطی منطقه، نقشه تاسیسات برقی و اینکه کدام بخش از ساختمان باید آب بندی شود را بررسی کنید.
شرایط نفوذ احتمالی آب به ساختمان را حتما باید بسنجید. گاهی در بررسی های اولیه امکان نفوذ آب برای برخی از سازه ها وجود ندارد از این رو در هنگام ساخت ساز همیشه احتمالات و احتیاط را در نظر بگیرید.

انواع آب بندی ساختمان

استخرها حجم زیادی از آب را ذخیره میکنند و به نوعی مخزن بزرگ آب محسوب می شوند.
استخر ها جزو سازه های بتنی هستند و با توجه به بافت متخلخل بتن قطعا آب به داخل آن نفوذ خواهد کرد.
از آنجا که استخرها در عمقی از زمین حفر می شوند، ممکن است آب های جاری مثل باران که به داخل زمین نفوذ می کند، آب و فاضلاب نشت پیدا کرده از لوله  های زیر زمینی و یا عوامل مشابه از بیرون به بافت بتنی نفوذ کرده و آب داخل استخر را آلوده کند.
علاوه بر آن فشار هیدرواستاتیک سیال داخل استخر را نباید نادیده گرفت.
اگر استخر به خوبی آب بندی نشود، در اثر فشار وارد شده به دیواره ها و کف، سازه می شکند و از بین می رود. از این رو آب بندی استخر ها به خصوص استخرهای صنعتی و اقتصادی (استخر پرورش ماهی، استخر آب یاری مزارع، استخرهای نیروگاهی و…) اهمیت ویژه ای میابد.

مکان یابی و آسیب شناسی استخرها

قبل از صحبت در مورد عایق بودن استخر شنا، توجه به این نکته مهم است که نشت در استخرها یک اتفاق بسیار معمول است و مکان یابی یا آسیب شناسی و ترمیم آنها معمولاً بسیار دشوار است.
یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر شنای بتن مسلح یا سیمانی انتخاب نوع مناسب سیستم ضد آب، چه برای فشار منفی یا فشار مثبت مطرح می باشد.
اساساً بتن به دلایل مختلف بستر متخلخل و مستعد نفوذ آب است بنابراین، باید علاوه بر جلوگیری از آبهای زیرزمینی، آب را از داخل و بیرون استخر آب بندی کرد که اغلب فراموش می شود.
گاهی اوقات سازندگان در اجرای این سازه ها با چالش هایی روبرو میشوند که در طراحی اولیه مبحث آب بندی فشار مثبت با فشار هیدرواستاتیکی منفی اغلب دیده نمی شود پس باید طوری طراحی و ساخته شوند که آب را به بهترین شکل درون خود نگه دارند یا اجازه ورود را هم مسدود کنند.
امروزه محصولات مختلفی برای ضد آب کردن استخرهای شنا در بازار موجود است. قبل از تصمیم گیری نهایی، مطالعه اطلاعات زیر به سهولت در انتخاب مواد و بالاتر رفتن موفقیت کمک می کنند.

انواع روش های آب بندی استخر

آب بندی یکی از مهمترین مراحل ساخت استخر است که طبق ساختار هر یک از آنها، میتوان از مواد خاصی بهره برد و این سازه را آب بندی مثبت یا فشار منفی کرد.
اولین کاری که باید انجام دهیم این است که احتمال نشت ناشی از لوله ها را نادیده بگیریم. برای اطمینان از اینکه این مسئله مشکلی نیست باید آزمایشات فشار را با لوازم جانبی انجام دهیم.
این اتفاقات به دلایل مختلفی مانند قدیمی بودن ساختار، حرکت زمین و نشست یا حتی عدم ساخت و طراحی و اجرا اتفاق می افتند. البته این ترکهای کوچک کمتر از 3 میلی متر مشکلی در ساختار ایجاد نمی کنند مگر اینکه سازه دچار آسیب های جدی تری شده باشد که باید مقاوم سازی انجام شود. با این وجود مشکل آب بندی ایجاد می کنند و به مرور زمان سازه دچار تخریب های جدی تر و پر هزینه تری خواهد شد.

آب بندی استخر به روش فراصنعت سیمین

شرکت فراصنعت سیمین با بهره گیری از دانش روز و متخصصین امر شیمی ساختمان با استفاده از یک سیستم نفوذ ناپذیر جهت ایزولاسیون و آب بندی سیستم های فشار مثبت برای استخرهای کاشی سرامیکی، می تواند تعمیر ترک هایی تا 3 میلی متر را در عمق و گوشت بتن به صورت یکپارچه و بدون انجام عملیات های تخریب انجام دهد.

آب بندی استخر کاشی کاری شده

کاشی های استخری به نظر عالی می آیند و اغلب به عنوان بهترین نوع سطح استخر شناخته می شوند، استخر شنا با کاشی می تواند برای برخی از دارندگان استخر درد بزرگی ایجاد کند. کاشی ها اجسام سخت و انعطاف پذیر نیستند بنابراین نمی توانند تحمل هیچ حرکت زمینی را داشته باشند.
برای ترک خوردن پوسته استخر کمی نشست زمین یا حرکت زمین کفایت میکند.
آب و هوای مرطوب و به دنبال آن طوفان های خشک باعث انقباض زمین می شود که می تواند باعث ایجاد ترک و نشت در استخرها و سازه ها شود.
کاشی ها می توانند مستقیماً ترک بخورند یا حتی فقط در امتداد خطوط دوغاب ترک هایی وجود دارد که باعث می شود استخر کاشی کاری شده نشت کند در حالی که برخی از ترک ها فقط جزئی هستند و به راحتی با بتونه های درزگیر یا اپوکسی یا چسب های درزگیری قابل ترمیم هم میباشند.

این روش بیشتر برای استخرهای خصوصی کاربرد دارد همچنین هزینه بسیار بالایی دارد. اما تمیز کردن استخر با این روش به مراتب راحت تر خواهد بود.
برای حاشیه بیرونی استخرها میتوان از کاشی کاری استفاده کرد که در این صورت به روش های دیگری کف استخر را آب بندی مینمایند. این روش باعث میشود جلبک ها و باکتری ها در حاشیه بیرونی رشد نکنند.
اگر می بینید که به طور مداوم در حال تعمیر نشت استخر کاشی کاری شده هستید، دلیل آن ممکن است موارد دیگری باشد که به تفصیل به آن اشاره خواهد شد.

به کار بردن روش اندود کاری سنتی

روش اندود کاری استخر یک روش بسیار قدیمی است اما مزایای بسیاری دارد. در این روش یک ماده خمیری شکل از ماسه و آب به همراه گچ و یا آهک به دست می آورند که در طی انجام کار از آن استفاده میکنند.
این ماده مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد، با این کار یک لایه غیر قابل نفوذ را ایجاد کرده ایم که به لایه قبلی خود میچسبد و موجب عدم نفوذ آب به کف و دیوارهای استخر خواهد شد.

آب بندی استخر با مواد نانو

چسب نانو از دیگر مواردی است که در آب بندی استخر استفاده می شود.
چسب نانو حالت مایع و شیری رنگ دارد و بعد از اتمام کار کاملاً بی رنگ می شود. این چسب در برابر گرما، سرما و آتش مقاوم است و دچار آسیب نخواهد شد.
نکته قابل توجه این است که اگر استخر دارای جلبک و رسوبات باشد باید آن را رفع کرد و سپس از این چسب برای آب بندی استخر استفاده کرد.
مواد نانو برای آب بندی استخر بسیار کاربردی می باشد و از بهترین متریال ها ساخته شده اند اما قیمت بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد به همین جهت برای استخرهایی با مقیاس کوچکتر قابل استفاده است.

آب بندی استخر به روش ژئوممبرین

از این روش نمیتوان برای آب بندی استخرهای خانگی استفاده کرد.
هزینه آن نسبت به روش های دیگر کمتر و مقرون به صرفه است و برای استخرهای بزرگ کشاورزی، پرورش ماهی و یا مخازن آب کشاورزی استفاده می شود.
استفاده از رنگ و روکش برای آب بندی استخرها
این روش برای صاحبان استخرها بسیار کم هزینه است.
آب بندی استخر در این روش توسط رنگ صورت می گیرد پس ماندگاری کمتری نیز خواهد داشت و هر چند سال یکبار مجدداً این کار باید تکرار شود.

برای این کار به چند نکته می بایست توجه کرد؛ حتماً رنگ در خشک ترین حالت ممکن به کف و دیواره ها زده شود و اگر قبلاً هم به همین روش آب بندی استخر انجام شده بود باید رنگ های پوسته پوسته شده را از سطح دیواره ها و کف جدا کرد که اگر این کار انجام نشود، رنگ یکدست و صاف نمی شود و نمای جالبی نیز پیدا نخواهد کرد و نکته آخر اینکه تمامی قسمت های آسیب دیده باید قبل از آب بندی ترمیم شوند.

آب بندی چاله آسانسور بسیار مهم و حائز اهمیت است که عدم اجرای آن سلامت جان افراد را تهدید می کند.
آسیب در آسانسور هنگامی شروع به رخ دادن میکند که تمهیدات جلوگیری از نفوذ یا انتقال آب جاری به خارج از سیستم طراحی نشده باشد.
وقتی صحبت از چاله آسانسور در ساختمان های بتنی یا فلزی می شود، این آسیب می تواند بسیار پرهزینه و در بعضی موارد حتی خطرناک باشد بنابراین بسیار مهم است که نحوه ورود و خروج آب به داخل و خارج چاله آسانسور و سیستم زهکشی در کف و دیواره های سازه را کاملاً تحت نظارت و کنترل داشته باشیم.

برای جلوگیری از مواجه با خطر نفوذ آب به سازه هایی که در زیر سطح زمین نظیر انباری ها، زیرزمین ها و چاله های آسانسور، دیوارهای حایل و برشی، فونداسیون و استخرها و پارکینگ های زیرین قرار دارند باید کاملاً از نحوه اجرا، استفاده از مواد و مصالح مصرفی، سیستم های زهکشی و موارد مقاوم سازی در برابر جلو گیری از نفوذ آب مطمئن شوید که تمامی این موارد به درستی اجرا و پیاده سازی شده اند تا بستر و فضایی کاملاً عاری از هرگونه نم و رطوبت داشته باشید.

در ساختمان های قدیمی تر که با مصالح سنتی یا بلوک آجر ساخته شده اند، در گودال آسانسور به دلیل مناسب نبودن مصالح مناسب و جذب رطوبت بالا در مصالح به کار برده شده، آب از سطوح زیرین و درزهای عمودی و افقی و یا با افزایش آب زیرزمینی از طریق یک نقطه یا ترک کوچک در ملات بین آجرها یا از خود آجر یا بلوک به کار رفته در ساختمان مذکور نفوذ میکند.

مناسب ترین زمان برای طراحی و جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ابتدای ساخت و ساز می باشد که از نحوه انتخاب و اجرای مصالح و روش های اجرای کاملاً مناسب با نوع خاک و سازه و مصالح مصرفی و شرایط جوی و اقلیمی منطقه انتخاب میشود و باید اطمینان حاصل کرد که سیستم عایق کاری و ایزولاسیون فشار مثبت یا فشار منفی آسانسور برای جلوگیری از آسیب ها و هزینه های احتمالی در آینده درست نصب شده باشند.

شرکت فرا صنعت سیمین، یکی از شرکت های نام آور در اجرای فناوری آب بندی چاله آسانسور با روش های مدرنیته است.
شرکت فراصنعت سیمین با استفاده از مواد و محصولات آب بند استاندارد و اجرای کار زیر نظر مهندسین خبره و مشاوران حرفه ای فعالیت مینماید.

آب بندی چاله آسانسور

نشت چاله آسانسور

دلایل متعددی برای نشت چاله آسانسور وجود دارد که در ادامه به توضیح برخی آز آنها میپردازیم.

  1. دلایل نشت چاله آسانسور
  2. عدم محافظت و نگهداری مناسب از سطوح لایه های سیستم ایزولاسیون و عایق های پایه معدنی یا پلیمری.
  3. قدیمی بودن ساختمان و عدم استفاده از سیستم های عایق کاری مناسب در زمان ساخت.
  4. تغییر مسیر و جریان های آبی توسط گود برداری های اطراف یا حتی حفاری چاه های متعدد آب.
  5. تغییر شرایط اقلیمی و دمایی کره زمین.
  6. تغییرات در سطح آب های زیر زمینی و میزان بارش های فصلی و ذوب شدن برف ها.
  7. نشست ساختمان، افزایش بارهای زنده و مرده، عدم طراحی مناسب برای تحمل بار در سازه.

دیوار های یک سازه علاوه بر شکل دهی معماری بنا، حریم فضا را مشخص می کند و علاوه بر آن وزن سقف و یا طبقات بالایی را تحمل کرده و در واقع فشار زیادی بر آن تحمیل می شود که همین موضوع نشان دهنده اهمیت آب بندی دیوار ساختمان می باشد.
دیوارها عموما از سنگ و آجر و بتن ساخته می شوند. وظیفه بتن اتصال آجر و بلوک های سنگی است که منشا آنها هم نوعی بتن است. با توجه به ماهیت بتن نفوذ آب به داخل دیوارها می تواند به سازه آسیب زده و یا حتی عامل ویرانی آن گردد.
آب میتواند از میان درز و ترک های دیوار عبور کند که همین امر باعث گردیده که ساختمان ها و سازه های زیادی دچار نشت آب شوند.
به طور تجربی نیمی از دیوارهای حائل در طول بهره برداری دچار نشت می شوند که این سوال را ایجاد میکند که چرا سازه ها دچار نشت می شوند؟
اولین پاسخی که میتوان داد این است که در اکثر موارد سطح آب زیرزمینی بالا است، آب به داخل سازه نفوذ کرده و منجر به نشت آن می شود. البته عدم اجرای یکپارچه سازه و درز و ترک هایی که در سازه به وجود آمده نیز باعث نشتی در دیوار می شود.
امکان دارد که نشت آب در دیوار در حین ساخت و یا بهره برداری اتفاق بیافتد و مشکلات فراوانی را ایجاد بنماید.

مشکلات نشت آب هنگام ساخت دیوار

  1. مشکلات و جرایم قانونی
  2. مسئولیت حقوقی در برابر خرابی ها
  3. ضعیف شدن عملکرد سازه ای دیوار
  4. هزینه تعمیر قسمتی که تا به حال ساخته شده است

مشکلات نشت آب هنگام بهره برداری از دیوار

  1. هزینه تعمیر
  2. مشکلات و جرایم قانونی
  3. آسیب به مواد و مصالح موجود در زیر زمین
  4. آسیب به سیم کشی برق ساختمان
  5. مسئولیت حقوقی در برابر خرابی ها
  6. ضعیف شدن عملکرد سازه ای دیوار

اهمیت سیستم آب بندی دیوار

یکی از مهمترین عوامل در بر طرف کردن نشت آب، انتخاب صحیح محصول آب بندی است. هر روش مزایا و معایبی دارد که باید بهترین گزینه برای آب بندی انتخاب شود.

اهمیت سیستم آب بندی دیوار

روش های آب بندی دیوار حائل

روش آب بندی در حین ساخت

در آب بندی دیوارها باید تا حدی که ممکن است از تماس آب زیر زمینی با بدنه دیوار جلوگیری کرد که توسط ژئوممبرین ها انجام می شود.
آب جمع شده در پشت دیوارها نیز باید زهکشی شود که هیچ یک از این دو به تنهایی کافی نیستند و نمیتوانند دیوار را آب بند کنند پس لازم است همزمان زهکش ها و ژئوممبرین ها قرار داده شوند.
برای مثال اگر ژئوممبرین ها به تنهایی استفاده شوند فشار هیدروستاتیک پشت آن به قدری بالا میرود که توان تحمل آن را ندارند در صورتیکه تنها از زهکش استفاده شود، دیوار در مجاورت آب قرار میگیرد و آب هیچگاه به زیر دیوار نمی رسد.
از روش دیگری برای جلوگیری از نشت آب به دیوارها استفاده میکنند که استفاده از چاه های تخلیه یکی از این روش ها است.
در این مورد در اطراف دیوار، چند چاه ایجاد می شود و این چاه ها به گونه ای است که سطح آنها باید پایین تر از سطح آب زیر زمینی باشد تا بتواند توسط پمپ ها، آب جمع شده را تخلیه کنند. 

آب بندی دیوارها در بهره برداری

اولین قدم پس از مشاهده رطوبت پیدا کردن محل دقیق نشت است. پس از یافتن و بررسی نشت باید نوع آن و محدودیت هایی که وجود دارد مشخص گردد تا بتوانیم نوع محصول آب بند را انتخاب نماییم.
ما در شرکت فرا صنعت سیمین راهکارهای مناسبی را برای آب بندی دیوارهای سازه ای بتنی در نظر گرفته ایم تا بتوانیم با توجه به کارایی سازه (محل زندگی، اداری، مراکز خرید، شرکت ها و سازمانها، فرهنگسراها، مراکز تفریحی و …) روشهای نوین و ویژه ای را در آب بندی و عایق کردن سازه به شما پیشنهاد بدهیم.
این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی اگه بنا و سازه شما قدیمی باشد قطعاً قابل ترمیم و بازسازی است.

  • آب بندی بام و نما

بام و نمای ساختمان بیش از سایر قسمتهای سازه در معرض باران، خورشید و سایر عوامل طبیعی قرار میگیرند که از این رو احتمال خوردگی، سایش، فرسایش و نفوذ آب را بالا میبرد که همین امر دلیلی بر اهمیت ویژه آب بندی بام و نمای ساختمان میباشد.
نفوذ باران در بافت بتن می تواند به بام بتنی آسیب جدی برساند که در گذشته ایزوگام یکی از موثرترین راهکارها برای حفاظت از بام بود.
ایزوگام ها طول عمر بالایی ندارند و در برابر عوامل طبیعی پایدار نیستند که از این رو امروزه رونق چندانی در عایق کاری ندارند.
آب بندی ساختمان از مهمترین موارد در ساخت سازه است چرا که با این کار از امنیت و عدم پوسیدگی سازه میتوان اطمینان حاصل کرد. با این حال افرادی هستند که در هنگام ساخت به آب بندی توجه ندارند اما در آینده ای نزدیک مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر برای تعمیر و بازسازی میشوند.

عایق کاری رطوبتی

عایق رطوبتی با نفوذ به بافت و لایه های زیرین از ورود رطوبت به بافت داخلی ساختمان جلوگیری می کند و سطح ساختمان را آب بندی می کند.
عایق رطوبتی بسیار سبک است و هیچگونه اضافه باری به سازه وارد نمیکند و تحمل زیادی در مقابل فشار آب داشته و کاملاً غیرقابل استعال است.

آب بندی نمای ساختمان

نمای ساختمان بعد از مدت زمانی مستعد برخی درزها می شود که باعث نفوذ آب به دیوارهای داخل می گردد، به خصوص در نماهای سنگی مثل سنگ تراورتن و مرمریت این مسئله جدی تر است زیرا این سنگ ها دارای درصد جذب آب بیشتری هستند.
در هنگام بارندگی نمای ساختمان آب را جذب کرده و مستقیماً به دیوار می رود که باعث ایجاد رطوبت و نم می شود.
به فرایند گرفتن درزهای ایجاد شده بر روی نمای ساختمان آب بندی نما می گویند.
عوامل مخربی که یک ساختمان در طول سال با آن رو به رو است وجود نور شدید خورشید، باد، گرد و غبار، برف و باران می باشد.
از آب بندی نما برای حفظ و جلوگیری از رطوبت و نفوذ باران و همچنین نفوذ گرما استفاده می شود و از سوی دیگر آب بندی نمای یک سازه مانع شوره زدگی نیز می شود و در نابودی آلودگی های سطح نقش مهمی دارد.

آب بندی نمای ساختمان

روش آب بندی نمای ساختمان

روش های بسیاری برای آب بندی نمای ساختمان وجود دارد یکی از این روش ها واترپروف نما است.
واترپروف یا محافظ نما برای همه نوع سازه از جمله برای نماهای بتنی، گرانیت، آجری، سنگ های مصنوعی و … مناسب است.
واترپروف نما هیچگونه براقیت یا پوششی روی نما ایجاد نمی کند و این میتواند مهمترین ویژگی آن باشد که تمام درزهای سطح را پر میکند و میتوان از آن هم برای مصالح جدید و مصالح قدیم استفاده کرد و نمای ساختمان را آب بند کرد.

آب بندی نمای سیمانی

برای آب بندی نمای سیمانی و دیوارهای کناری از رزین اپوکسی استفاده می کنند. قبل از استفاه از رزین های اپوکسی باید مراحل زیرسازی (تمیز کردن و شستشو سطوح) با اطمینان انجام شود.

آب بندی نماهای بتنی و آجری

برای سطوح متخلخل مانند بتن و آجر معمولاً از پلی یورتانی سیکا فلکس و سیکا هایفلکس استفاده می شود.

ویژگی محصولات پلی یورتانی سیکا فلکس و سیکا هایفلکس
  1. چسبندگی بالا
  2. بالاترین عملکرد نسبت به قیمت
  3. انعطاف پذیری خوب
  4. مقاومت خوب در مقابل شرایط جوی
  5. پایداری بسیار بالا

آب بندی بام

از مشکلاتی که در فصول سرد سال وجود دارد میتوان نفوذ رطوبت ناشی از بارش برف و باران را نام برد که بهترین روش برای جلوگیری از آن عایق کاری است.
قیرگونی و ایزوگام از روش های سنتی هستند اما با پیشرفت تکنولوژی از عایق های پیش ساخته با کیفیت بالاتر برای آب بندی استفاده می کنند.

بهترین عایق رطوبتی بام

ایزوپل عایقی بسیار بادوام برای پشت بام می باشد که سطوح مختلف بام را به صورت یکپارچه آب بندی میکند.

بهترین عایق رطوبتی بام

روش های آب بندی بام

 عایق کاری پلیمری

استفاده از این نوع از عایق یکی از مناسب ترین روش های آب بندی بام است که از ویژگی های آن میتوان به ضد آب و ضد حرارت بودن اشاره کرد.

عایق پشم شیشه

این نوع عایق بسیار پرکاربرد است و برای آب بندی بام هم استفاده می شود. مقاومت در برابر آتش و نصب آسان از ویژگی های عایق پشم شیشه است.

عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ متشکل از سنگ بازالت یا سنگ آذرین و پشم شیشه متراکم است.
تراکم و مقاومت در برابر حرارت و آتش این نوع عایق نسبت به پشم شیشه بیشتر است و البته پشم سنگ در برابر صدا نیز عایق مناسبی است.

عایق قیر و گونی

عایق قیر و گونی یکی از قدیمی ترین روش های آب بندی پشت بام است. این نوع عایق خاصیت چسبندگی بالایی دارد و از پشت بام در برابر آب و رطوبت محافطت می کند.

آب بندی پشت بام با ایزوگام

این نوع عایق کاربرد بسیاری در شهرهای ایران دارد و نصب آن نسبت به عایق قیر و گونی آسان تر است ولی همانند قیر و گونی با آتش و حرارت نصب می شود.
شرکت فرا صنعت جدار، تولید کننده انواع مواد مرغوب آب بند و مجری روش های نوین عایق کاری بام و نمای ساختمان با تکنولوژی پیشرفته است و البته لازم به ذکر است که عایق بندی نمای ساختمان و بام های بتنی تنها بخشی از فعالیت این شرکت است.

  • آب بندی فونداسیون

برای ساخت هر سازه و ساختمانی اولین کار، طراحی و ساخت فونداسیون و زیر ساخت سازه است.
فوندانسیون بنا نیز جزو سازه های بتنی زیر زمینی محسوب می شود که در طبقات زیر زمین احداث می شود.
آب بندی سازه های زیر زمینی مهم است و البته آب بندی و عایق کاری فونداسیون ساختمان از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.
هر چه ارتفاع بنا بلندتر باشد، فوندانسیون در اعماق پایین تری ساخته می شود و از این رو تلاقی این سازه بتنی با آب های جاری نفوذ یافته به داخل زمین، لوله های آب و فاضلاب که در زیر زمین کار گذاشته شده و حتی آبهای زیر زمینی زیاد است.
نفوذ آب و تمام سیالات زیر زمینی به بتن فوندانسیون، خطری جدی برای سازه به شمار می رود زیرا فوندانسیون، اسکلت و پایه ساختمان محسوب می شود.
اگر آب به داخل بافت بتن فوندانسیون ساختمان نفوذ کند، با بتن و آلماتورهای فلزی واکنش می دهد و در نتیجه آلماتورها و میل گردها دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند و بتن پس از مدتی از هم می پاشد و سپس فوندانسیون و پایه سازه ضعیف شده و در صورت عدم آب بندی به موقع خسارت جبران ناپذیری به ساختمان وارد خواهد شد.

تاثیر عدم آب بندی فونداسیون

برای آب بندی فونداسیون، دیوارها حتی پوشش های دکوراتیو میتوان از ورق های پلیمری استفاده کرد.
عدم آب بندی فونداسیون ساختمان تا ارتفاع سطح تردد و خیابان از معضلات ساخت و ساز می باشد.
سازه دارای انواع نمک ها، روغن و … می باشد و حمله آب به سازه باعث می شود بتن و آرماتورهای تقویت کننده دچار صدمات شدیدی شوند.

روش های آب بندی فونداسیون

سیستم های زهکشی دائمی

با پایین آوردن سطح آب زیر زمینی توسط سیستم های زهکشی یک سایت خشک میتوان برای احداث سازه ایجاد کرد.
در پروژه هایی که فشار هیدرواستاتیک آب پشت دیوارهای حائل لحاظ نشده، شرط لازم برای اجرای سازه رهاسازی این فشار توسط زهکشی است.

ایزولاسیون (آب بندی مخزنی)

ایزولاسیون مانعی برای جلوگیری از ورود آب به فضای کاربری است که میتواند توسط بتن آب بند یا ژئوممبران ها ایجاد گرد  که به این نوع سیستم، آب بندی مخزنی می گویند.
در این روش از ترکیب آب بندهای غشایی مناسب با پایدارسازی و بتن آب بند استفاده می کنند که البته فشار هیدرواستاتیک آب و طراحی سازه زیر زمینی را نیز در نظر می گیرند.
نقش محافظت از سازه در مقابل شرایط تهاجمی محیطی بر عهده آب بندهای غشایی است.

ایزولاسیون (آب بندی مخزنی)

مشکلات نشت آب بندی فونداسیون

  1. هزینه های تعمیر
  2. هزینه های به وجود آمده برای سازه
  3. بسته شدن دسترسی به زیر زمین
  4. آسیب به مصالح موجود در زیر زمین
  5. آسیب به سیم کشی ساختمان
  6. مشکلات و جرایم قانونی
  7. ضعیف شدن عملکرد سازه ای

شرکت فرا صنعت سیمین مجری طرح های آب بندی فونداسیون و بهینه سازی بناهای قدیمی است و در این راه توانایی های خود را ثابت کرده و به عنوان یک شرکت معتبر شناخته شده است.
استفاده از روشهای نوین آب بندی و عایق کاری سازه های بتنی، زیر نظر مهندسین با تجربه و متخصص بخشی از فعالیت ما در این زمینه است.

  • آب بندی فضای داخلی

این تصور که آب‌بندی فضاهای داخلی ساختمان نیاز نیست، یک تصور کاملا اشتباه است. آب‌ بندی فضاهای داخلی ساختمان به اندازه سایر بخشهای سازه اهمیت دارد. علاوه بر آن که زیبایی فضا وابسته به مهندسی درست در حین ساخت ساز است، عدم عایق کاری صحیح و اصولی می تواند مقاومت سازه را کم کند.
آب و سایر سیالات (فاضلاب) می تواند از فضای خارجی و پشت دیوارها یا بر اثر نشت لوله هایی که از داخل دیوار و کف عبور کرده و یا در اثر بالا آمدن فاضلاب از چاهک حمام و آشپزخانه به داخل نفوذ کند و حتی از سمت بام و تراس نیز احتمال نفوذ وجود دارد.
نفوذ آب به فضاهای داخلی منجر به کاهش طول عمر ساختمان و ایجاد خسارت برای مالک و ساکن می شود.
رطوبت به امکانات و وسایل داخل ساختمان آسیب می زند و اگر فضای داخلی با سنگ نما، کاشی، کاغذ دیواری، سرامیک و … تزئین شده باشد، در اثر نفوذ آب به پشت آنها از دیوار جدا خواهند شد.
از آنجا که آب یک سیال رساناست، تاسیسات برقی داخل ساختمان دچار مشکل و اتصالات برقی خواهند شد و اگر آب از راه سقف وارد فضای داخلی شود، احتمال خرابی آن وجود دارد.
با مجموع این اتفاقات نمای داخلی شما، از منظر بیننده زشت دیده می شود و مهم تر از همه طول عمر سازه را کم کرده و ایمنی ساختمان کاهش می یابد.

آب بندی راه ها و جاده های شهری

جاده ها سهم بزرگی در زندگی ما دارند. خوراک و پوشاک، درآمد و سرنوشت همگی ما به جاده ها وابسته است و در واقع راه‌ها اولین و طبیعی ترین راه ارتباطی انسانها هستند.
این یک واقعیت است که شاید به آن توجه نکرده ایم اما جاده های شهری و بین شهری همگی سهمی در سرنوشت ما و اقتصاد کشورها دارند و از این رو طول عمر آنها بسیار حائز اهمیت است.
آب بندی و مقاوم سازی آسفالت جاده ها، بخصوص جاده های شهر های شمالی یا مناطق باران خیز، جاده های نزدیک به حریم رودخانه ها و حتی جاده های کویری که مستقیما در معرض تابش شدید آفتاب هستند باید مقاوم سازی و آب بندی شوند.

  • آب بندی تونل

تونل ها بخش مهمی از راه ها و جاده ها را تشکیل می دهند که عموماً در جاده های کوهستانی و در دل کوه های بزرگ با جنس خاک های متفاوت حفر می شوند.
آب بندی تونل ها و به خصوص تونل های زیر زمینی مثل مترو ها بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا این سازه های جاده ای که عموماً جز سازه های بتنی محسوب می شوند، در معرض آسیب های ناشی از آب های جاری و حتی آب های زیرزمینی قرار میگیرند. در صورت جدی نگرفتن آب بندی آنها، بیشترین آسیب را خواهند دید.

سیستم آب بندی تونل

  1. وجه مثبت تونل (وجه خارجی)
  2. وجه منفی تونل (وجه داخلی)

پارامترهای مهم در آب بندی تونل

در آب بندی تونل ها پارامترهای بسیاری دخیل است که این پارامترها بر اساس شرایط مختلف سازه ای بررسی می شود.

  1. نوع سیستم ساخت سازه
  2. نوع حفاری تونل (حفاری دستی، کات اند کاور و حفاری TBM)
  3. عمقی که سازه در آن حفر و احداث می شود
  4. بررسی سطح آب زیرزمینی نسبت به سازه
  5. مواد شیمیایی محیطی مثل PH آب، هیدروکربن و سایر مواد شیمیایی موجود در محیط و سنگها
  6. سهولت حفر و ساخت و ساز
  7. هزینه ساخت تونل
  8. آب و هوای منطقه
  9. طول عمر بنا
  10. حجم رفت و آمد و فشاری که به بنا وارد می شود

روش آب بندی تونل ها

آب بندی تونل با عایق هایی از نوع مایع

همانطور که از نام این نوع عایق بندی مشخص است باید گرم اجرا شود که در نتیجه برای این کار تجهیزات خاصی لازم است.
این پوشش معمولاً از قیر، پلاستیک، پلیمر و آسفالت امولویسونی می باشد که بسته به نوع عایق برای نصب آنها نیاز به قالب بندی می باشد.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. چسبندگی بالا
  2. بدون درز
  3. تکنولوژی پرکاربرد
  4. مناسب جهت نفوذ
  5. برای اجرا در صفحات افقی مناسب است
معایب این روش آب بندی تونل
  1. به گرما نیاز دارد
  2. در برابر هیدروکربن ها نامناسب است
  3. برای سطوح قائم نامناسب است
  4. سطح زیرین کار باید خشک باشد
  5. به قالب بندی نیاز دارد
  6. قابلیت خود ترمیمی ندارد
  7. ضخامت نهایی غیر قابل کنترل است
  8. مشکلات ایمنی دارد

آب بندی تونل

آب بندی تونل به کمک پانل عایق سازه ای

این نوع عایق بندی بر پایه ی دفن لایه ای از بنتونیت (Bentonite) در کپسول یا صفحه است.
بنتونیت در آن می بایست متورم شود تا عایق آب بند شود که برای این کار حدوداً 4 ساعت زمان لازم است.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. مقاومت در مقابل هیدروکربن ها
  2. سطح مناسب و صاف
  3. نصب سریع
معایب این روش آب بندی تونل
  1. در هنگام اجرا و نصب به سوراخ کاری نیاز است که این کار مشکل است
  2. در آب نمکی یا شور متورم نمی شود
  3. آب بندی دشوار درزها
  4. ترک و درز فراوان
  5. طول آن را نمیتوان تغییر داد.
آب بندی تونل با صفحات ممبرینی لاستیکی

صفحات ممبرینی لاستیکی از لاستیک و پلی اتیلن چگالی بالا درست شده است که در کلاف های 2 تا 3 متر عرض موجود می باشد که با قرار گرفتن این صفحه روی بتن به آن متصل می شوند و در نهایت می چسبند.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. نصب سریع در صفحات صاف
  2. تکنولوژی پرکاربرد
  3. درز اندک
  4. تغییر طول بسیار حدوداً 200 تا 300 درصد
معایب این روش آب بندی تونل
  1. این صفحات در مقابل حمله های هیدروکربنی ضعیف هستند.
  2. ترک ها با دشواری آب بند می شوند.
  3. سطح زیرین کار باید خشک و تمیز باشد.
  4. قابلیت خودترمیمی ندارد.
آب بندی تونل به کمک صفحات ممبرینی HDPE و PVC

صفحات ممبرینی HDPE و PVC در تونل هایی قابل اجرا هستند که با روش NATM حفاری شده اند و لازم به ذکر است که این صفحات با جوش مخصوصی به هم متصل می شوند.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. برای تونل های با حفاری دستی بسیار مناسب است.
  2. در مقابل هیدروکربن ها مقاوم است.
  3. بخش پاره شده قابلیت جدا شدن را دارد.
  4. تکنولوژی پرکاربردی دارد.
  5. برای فشار هیدروستاتیک بالا مناسب است.
معایب این روش آب بندی تونل
  1. بدون تغییر طول
  2. قابل اشتعال است
  3. قابلیت خود ترمیمی ندارد
آب بندی با پوشش های اپوکسی

اولین بار از این نوع پوشش در پل های بالاست راه آهن استفاده شده است. برای سطوح عمودی و افقی جدا هستند و برای سطح قائم از اپوکسی بدون شکم دادگی با اتصال کامل با سطح استفاده می شود و اجرای آن به طور معمول با افشانه است.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. به قالب بندی نیاز ندارد.
  2. اجرای آن نسبتاً آسان است.
  3. بدون ترک و درز است.
معایب این روش آب بندی تونل
  1. دارای بخارهای سمی است.
  2. نقطه اشتعال آن پایین است.
  3. طول آن را نمیتوان تغییر داد.
  4. قابلیت خود ترمیمی ندارد.
  5. سطوح زیرین کار باید خشک و تمیز باشد.
  6. در هنگام اجرا به تجهیزات فردی نیاز است.
آب بندی تونل توسط سیستم سیمانی

اگر در هنگام ساخت بتن از افزودنی های پلیمری استفاده شود خود بتن عامل آب بند می شود و راه نفوذ آب از داخل بتن را مسدود می کند که از این نوع مصالح در سطح داخلی بتن استفاده می شود.

مزیت این روش آب بندی تونل

- بدون ترک و درز

معایب این روش آب بندی تونل

- بدون تغییر طول
- قابلیت خود ترمیمی ندارد

آب بندی تونل

آب بندی تونل با تزریق فوم آب بندی – تزریق رزین آب بندی

از محصولات پر کاربرد در عایق کاری ترک ها و درزهای بتنی میتوان به مواد پلی اورتان یا پلی یورتان اشاره کرد. این مواد به دو شکل رزین آب بندی و فوم آب بندی تزریق می شوند. در تزریق فوم آب بندی ابتدا باید پلی اورتان را با آب ترکیب کرد.
تزریق رزین آب بندی نسبت به فوم دارای مقاومت، چگالی نسبی و انعطاف پذیری بالاتری است .
فوم آب بندی را میتوان در محیط های مرطوب استفاده کرد چون این محصول در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

مزیت این روش آب بندی تونل
  1. عملکرد مناسب
  2. دوام بالا
  3. سرعت بالا
  4. پوشش انواع ترک و درز
  5. امکان اجرا در وجه مثبت و منفی بتن
  6. جلوگیری از خوردگی فولاد
معایب این روش آب بندی تونل
  1. نیاز به ماشین آلات پیچیده
  2. نیاز به نیروی ماهر و متخصص
  3. تونل های مترو

متروها جزو راه هایی هستند که در کلان شهر ها احداث می شوند. جاده های مترویی عموماً تونل هایی است که در زیر زمین حفر می شوند و روزانه میلیون ها نفر در آنها در رفت و آمد هستند.
با توجه به اینکه تونل های مترو در اعماق زمین حفر می شوند، احتمال نفوذ آب در آنها بیشتر است زیرا علاوه بر نفوذ آبهای جاری و سطحی (مثل آب ها جوی ها، آب باران، آب و فاضلاب شهری) احتمال نفوذ آب و آلاینده های مایع حاصل از لوله های آب و فاضلاب که در اعماق زمین لوله کشی شده اند، آب های زیر زمینی و حتی آب های ناشی از کانال های آب شهری و چشمه ها و ... در آنها زیاد است.
از این رو باید در آب بندی و عایق کاری تونل های مترو تمام این جوانب را سنجید و برای آن اقدام کرد، زیرا جان میلیون ها نفر به آب بندی صحیح و اصولی مترو بستگی دارد.

  • آب بندی پل

پل ها جزو سازه های بتنی هستند که در بیشتر مواقع با بتن خالص ساخته می شوند و این سازه های بتنی در جاده های کوهستانی، محل عبور رودخانه و دریا و حتی در مسیر های داخل شهری ساخته می شوند و گاهی ممکن است پایه آن داخل آب و یا خشکی باشد.
مواد آب بندی پل ها باید ویژگی های منحصر به فردی داشته باشند چون هر نوع غفلت در آن، زندگی افراد، درآمد مردم، اقتصاد کشورها، از بین رفتن بخشی از سرمایه عمومی و منابع طبیعی و حتی سلامت جان افراد را تهدید می کند. از این رو باید از موادی برای عایق کردن پل ها استفاده کرد که به سلامت و کیفیت آن اطمینان داشته باشید و همچنین این مواد باید به گونه ای باشند که عمر و دوام بتن را بالا ببرند.

دسته بندی انواع پل ها از نظر مصالح

پل چوبی

استفاده از این نوع پل ها به صورت موقتی می باشد و معمولاً پل های چوبی با تیرهای مشبک و تیرهای حمال ساخته می شوند که به شکل قوسی هستند.

پل سنگی

بسیاری از پل های طاقی از این مصالح ساخته می شوند زیرا مقاومت آنها بسیار بالا است اما کمبود افراد متخصص این کار و زمان بسیاری که برای اجرای آن لازم است، استفاده از آنها را محدود کرده است.

پل بتنی

امروزه در پل های طاقی شکل از بتن استفاده میکنند زیرا مقاومت بالایی دارند و جایگزین سنگ است.

پل بتن مسلح

این نوع پل ها را میتوان با شکل های دلخواه ساخت ولی با این وجود در جهت کاهش قیمت قالب بندی، استفاده از مقاطع ساده مرسوم است.

پل پیش تنیده

با پیشرفت تکنولوژی این پل ها جایگزینی برای پل های فلزی و بتن مسلح شدند، بنابراین با صرف هزینه کمتر، پل با دهانه بزرگتر ساخته می شود.

آسیب های وارد بر سازه های بتنی پل ها

پوسته پوسته شدن، تخریب در اثر یخ زدگی و حمله های محیطی، آسیب هایی است که سازه های بتنی پل آن را تجربه میکند.
استفاده از مصالح مناسب و ضدآب، مواد آب بندی و پوشش ها برای کاهش آسیب ها به مقاومت سازه های بتنی کمک می کند.

آسیب های وارد بر سازه های بتنی پل ها

انواع روش های حفاظت از بتن پل ها

  1. استفاده از مواد ترمیم کننده برای بهبود خاصیت فیزیکی
  2. تغییر و بررسی رفتار الکترو شیمیایی فولاد در بتن
  3. ترمیم مداوم بر سطوح بتن

ویژگی های پوشش صحیح برای سطح بتنی پل ها

حفاظت از بتن و عرشه پل جهت جلوگیری از نفوذ آب است و این پوشش ها برای بالا بردن دوام بتن، عمر سازه ها و روکش ها استفاده می شوند.

  1. مقاومت بالای شیمیایی
  2. مقاوم در مقابل UV
  3. خاصیت چسبندگی به سطوح بتن
  4. رطوبت را کاهش میدهد یا از بین میبرد
  5. در مقابل کلرها مقاوم هستند
  6. نفوذ پذیر نیستند
  7. قابلیت ضد آب کردن را دارند
  8. قابلیت بالا در انتقال رطوبت محبوس شده در بتن

آب بندی سازه های شهری

  • آب بندی سازه های بتنی

هر قسمتی از شهر را که نگاه کنید سازه های بتنی شهری و ساختمان ها را خواهید دید اما منظور از سازه های شهری، فراتر از این ساختمان ها است. سازه های بتنی شهری مثل جدول ها، بلوک های بتنی، کنار جاده،  تندیس ها و بناهای نمادین که در ورودی شهر ها ساخته می شود، پمپ بنزین ها، پیاده رو و ... می باشد.
آب بندی، ترمیم، و کنترل خوردگی آنها علاوه بر حفظ زیبا سازی شهری، سلامت ساکنان شهر را نیز تضمین خواهد کرد.
شاید در رسیدگی به هر کدام از این المان های شهری سهل انگاری شود اما نباید این فرایند را نادیده گرفت  که تخریب هر کدام از آنها می تواند علاوه بر ایجاد هزینه اضافی، خسارت های مالی و جانی برای شهروندان به همراه داشته باشد.
به عنوان مثال عدم کنترل خوردگی فلزات داخلی بلوک های بتنی کنار جاده یا جدول های وسط خیابان، آسیب دیدگی بلوکهای بتنی جاده بر اثر تصادف، حریم جاده را ناامن می کند زیرا ممکن است به مرور زمان در اثر باد و باران بلوک بتنی تخریب شده و وسط جاده بریزد و اگر راننده ای به موقع متوجه نشود قطعا حادثه ای برای او، ماشینش و تمام افراد داخل اتومبیل رخ خواهد داد.
شرکت فرا صنعت سیمین، نامی آشنا در مقاوم سازی فلزات و سازه های بتنی و ضامن امنیت و سلامت شهروندان است.

  • آب بندی مخازن آب

خدمات آب بندی مخازن آب شرب و فاضلاب

مخازن بتنی آب شرب و مخازن فاضلاب جزو سازه هایی هستند که مستقیما با حجم زیادی از آب و مایعات در تماسند.
با توجه به قابلیت نفوذ پذیری و تخلخل بتن و فشار هیدرولیکی مایعات داخل مخازن، احتمال نفوذ آب به داخل سازه بسیار زیاد است که در صورت نفوذ مایع به بافت بتن باعث آسیب دیدگی بتن و شکستن آن می شود.

اهمیت آب بندی مخازن آب

آب شرب نیاز حیاتی بشریت است و فاضلاب نیز مستقیما با محیط زیست و سلامت بشریت در ارتباط است. آسیب به هر کدام از این مخازن بخشی از سلامت زندگی ما و محیط زیست اطراف ما را تهدید میکند و به همین دلیل مخازن آب جزو مهمترین سازه‌های بتنی است که نیاز به آب بندی و عایق کاری دارند.
آب شرب یکی از حیاتی‌ترین نیاز بشریت است و حجم آب شرب ذخیره شده، آب مورد نیاز میلیونها نفر است و در صورت شکستن مخزن آب شرب علاوه بر هدر رفتن حجم زیادی از آب، زندگی بسیاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در کنار آن مخازن فاضلاب و تصفیه خانه ها نیز بر سلامت و زندگی انسان و محیط زیست تاثیر مستقیم خواهد داشت.
هر آسیبی که به مخازن بتنی فاضلاب وارد شود، حجم زیادی از آب آلوده در محیط اطراف پخش شده و می تواند آن را آلوده کرده و سلامت افراد را به خطر بیاندازد.
حجم آلودگی ممکن است قابل جبران نباشد و ممکن است آب آلوده با حجم وسیعی از آب تمیز و قابل استفاده ادغام شود. همچنین آسیب رسیدن به بخش های دیگر سازه، هزینه زیادی در بر خواهد داشت و در صورتی که آب آلوده و فاضلاب به داخل زمین نفوذ نمایند، آب های زیرزمینی را نیز آلوده خواهند کرد.

توانایی شرکت فراصنعت سیمین در آب بندی مخازن آب و فاضلاب

شرکت فراصنعت سیمین، نامی آشنا در آب بندی مخازن آب و فاضلاب است که علاوه بر عایق کاری مخازن بتنی آب، خدماتی همچون مشاوره اصولی در حوزه آب بندی مخازن و لوله های فلزی، کنترل خوردگی و مقاوم سازی آنها را نیز بصورت کاملا تخصصی ارائه میدهد.
جهت بهره مندی از خدمات آب بندی بتن و آب بندی چاله آسانسور شرکت فرا صنعت سیمین با شماره تلفن 22096827 – 021 و یا آدرس ایمیل آدرس ایمیل جهت جلوگیری از رباتهای هرزنامه محافظت شده اند، جهت مشاهده آنها شما نیاز به فعال ساختن جاوا اسكریپت دارید تماس بگیرید.