به تک نیاز خوش آمدید

ویروس کرونا و گردشگری و بازار قیمت بلیط هواپیما!

آیا می توان به این میزان قیمت بلیط هواپیما در دوران همه گیری ویروس کرونا دلخوش کرد؟ ویروس کرونا چه بر سر بازار جهانی گردشگری و مسافرت های هوایی آورد؟
نه تنها در ایران بلکه همه ی کشور های جهان مسافرت ها از هر نوعی به خصوص برون مرزی دچار اختلال شد و در نتیجه قیمت بلیط هواپیما افت خیلی شدیدی را در چند سال اخیر تجربه کرد.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط هواپیما، موضوعی بود که هیچکس درعوض جهت روزهای آخر سال و در نوروز ۹۹ پیش بینی نمی کرد. اما کرونا تمام روال سالهای گذشته را تغییر داد.

 در روزهایی که عموماً شاهد افزایش سفر و افزایش قیمت بلیط هواپیما (بلیط چارتر و سیستمی) بودیم به یکباره شاهد کاهش عجیبی در فروش و به خواب رفتن صنعت گردشگری شدیم.

شتاب انتشار کرونا، بر روی بلیط جت و صنعت هوایی نورچشم فرید سرتاسر جهان، بیشترین تأثیر را در عمر تاریخ سفرهای هوایی گذاشته است.

بسیاری خود را ستودن مسافرانی که هواپیما را به سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دادند از کاهش قیمت بلیط چارتر و یا سیستمی با خبرند اما شاید کمتر کسی در ماه‌های گذشته به این فکر می‌کرد که ویروسی درون سال ۲۰۲۰ همه دنیا را درگیر خود کند به طوریکه دنیا را در قرنطینه فرو برد.

اما متأسفانه این اتفاق افتاد و دره روزهای اولیه اعلام شیوع کرونا، طی اطلاعیه ای از سوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، شرکت‌های گردشگری، موظف به استرداد پته هواپیما بدون اخذ زیانمندی تا تاریخ ۵ اسفند شدند و یكمین و آخرین شوک به صنعت گردشگری کشور وارد شد. اما با توجه به لا شناخت از زمان ماندگاری مغرور زورمند نقاهت این بیماری، بسیاری امید داشتند که تا نوروز ۹۹ امکان از سر گیری مسافرت‌ها متكبر تعیش عادی مردم خلق شود.

اما متأسفانه دادگاهی كردن دلیل عدم حرمت قوانین قرنطینه ذكر ترافیك عده‌ای از هم میهنان در جاده‌ها، این ویروس به سرعت پیشرفت کرد تا جایی که نوروز ۹۹ به کابوسی برای صنعت گردش جهانگردی و ورشکستگی بسیاری از این شرکت‌ها تبدیل شد.

در همان روزهای اولیه، کشورهایی که جزو مقاصد نوروزی ایرانیان محسوب می‌شدند، بسته شدن مرزهای زمینی مهم هوایی خود را با ایران اعلام کردند.

رفته رفته با کاهش سفرها و بلند نشدن هواپیماها قیمت بلیط چارتر و سیستمی نیز کاهش چشمگیری داشت. هرچند که سفرهای هوایی با رعایت نکات بهداشتی و تست بیماری انجام می‌پذیرد، لیكن کاهش سفرهای هوایی چشمگیر است. سخنگوی موسسه هوایی کشور اعلام کرده است که امکان دریافت گواهی بهداشت برای مسافران از طریق دفاتر وزارت بهداشت مستقر دریتیم فرودگاه‌ها فراهم است.

میزان خسارات وارد شده به شرکت‌های گردشگری :

با توجه شهره شدن مرتبه گونه کار صنعت گردشگری در ایران، نوروز و تابستان پیک فروش بلیط هواپیما و سودآوری این صنعت در ایران محسوب می‌شود، به طوریکه ضرر سایر فصول سال را جبران می‌کند و باعث سرپا ماندن شرکت‌های فعال در این حوزه می‌شود. سال ۹۸ با تمام زیر پندگیر نشیب‌هایی که مخصوصاً در نیمه دوم داشت، شاهد کاهش ابتیاع بی سابقه‌ای در روزهای کم شبهه بدگمانی نسبت به سالهای پیش نیز بود که بسیار قابل تأمل است، به طوریکه بسیاری از فروشندگان بلیط چارتر شاهد خالی ماندن صندلی‌های هواپیما بودند.

عواملی مانند گرانی بنزین، اتفاقات آبان ۹۸، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیما زدودن عواملی بود که در فصل‌های کم تردد، کاهش فروش بلیط جت را به حداقل رساند. ویروس کرونا هم ضربه آخر را به این صنعت زد به طوریکه بسیاری دوباره یافتن و گم كردن شرکت‌ها اقدام خوب تعدیل نیرو در روزهای پایانی سال کردند.

تعدادی از آژانس‌های فروش بلیط هواپیما https://www.safarme.com/ سعی دارند با وجود مشکلاتی مانند سایرین، سعی در حفظ کارمندان خود کرده اند اما با ادامه این وضعیت و فنا همکاری كابینه برای کاهش ضرر، امکان تعدیل در این شرکت‌ها نیز وجود دارد.

قیمت بلیط هواپیما

محدودیت‌های پروازی ایران به سایر کشورها :

همانگونه که پیش تر گفته شد با اعلام ایران به یاد آمدن عنوان یکی از کشورهای آلوده به ویروس کرونا، امکان خرید بلیط هواپیما و سفر منقضی شدن بعضی از کشورها لغو شد که در ادامه به ابلاغیه برخی از آنها می‌پردازیم.

بریتانیا :

بریتانیا از جمله کشورهایی است که در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، محدودیت‌های ورود اتباع ایرانی را اعلام کرد. به همین دلیل امکان ارائه خدمات ویزا به ایرانیان وجود ندارد. البته این محدودیت‌ها با از بین رفتن بحران کرونا برداشته خواهد شد.

تایلند :

تایلند طی بیانیه ای تمامی ویزاهای کشورهایی که جزو قلمرو پادشاهی تایلند منظور نمی‌شدند و شیوع کرونا داشتند را لغو کرد. تمامی ویزاها از تاریخ ۱ فوریه تا ۱۱ مارس باطل اعلام شد.

همچنین سفارت تایلند در تهران نیز تازمانی اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد. مسافران می‌توانند با بازگشت شرایط عادی، نسبت به خرید بلیط هواپیما و دریافت ویزای این کشور دوباره اقدام کنند.

ا رمنستان :

ارمنستان جزو کشورهایی بود که ایرانیان می‌توانستند بدون اخذ ویزا و تنها با خرید بلیط هواپیما سیستمی و یا بلیط چارتر خواری این کشور سفر کنند. اما با شیوع کرونا نیز اینگونه سفرها مورد تایید قرار گرفتن حالت تعلیق درآمد. البته سفر به این کشور از طرز مصادره ویزا امکان پذیر است. مسافران باید به کنسولگری ارمنستان برای اخذ ویزا مراجعه کنند و در صورت تأیید و اجازه آن، امکان سفر مهیا می‌گردد.

مالزی :

مالزی نیز اعلام کرد که به جز افرادی که اقامت دائم در مالزی دارند و یا دانشجو محسوب می‌شوند، اجازه سفر به این کشور را برای مسافرانی که در شهرهای آلوده بوده اند را نخواهد داد.

منبع این خبر را اینجا می توانید مشاهده کنید.